חשיבות הרצף וההקפדה בנטילת תרופות לאפילפסיה

ד"ר פיראס פאהום – מנהל היחידה לאפילפסיה, המערך הנוירולוגי, המרכז הרפואי תל אביב (איכילוב)

אפילפסיה היא מחלה נוירולוגית עצבית המשפיעה על המוח וגורמת להתקפים אפילפטיים. ההתקפים הם בעצם התפרצות של פעילות חשמלית במוח והם משפיעים באופן זמני על אופן פעולתו, ועלולים לגרום למגוון רחב של תסמינים ותופעות.
החלק העיקרי בטיפול באפילפסיה הוא נטילה קבועה של תרופות אנטי אפילפטיות. לעיתים, בדרגות חומרה שונות של המחלה, כאשר האפילפסיה עמידה לטיפולים שניתנו והטיפול איננו מאזן את המטופל, הרופאים ימליצו על טיפולים נוספים, כגון קוצבים או ניתוחים, אך הבסיס הטיפולי נמצא בטיפול תרופתי כרוני שניטל באופן קבוע למשך שנים רבות, אפילו למשך כל החיים. קיימים קרוב ל-30 סוגים של תרופות, אותם מתאים הרופא לכל מטופל על פי פרמטרים שונים כגון: סוג האפילפסיה, גיל, מין, תופעות לוואי, מחלות ותרופות נוספות שהמטופל לוקח.

שילוב התרופה בצורה מיטבית באורח החיים של המטופל

הטיפול צריך להשתלב בחיי המטופל באופן אופטימלי על מנת שיהיה לו את האפקט המיטבי האפשרי על המטופל. לכן הרופאים יתאמצו ויבדקו כיצד הכי נכון לשלב את התרופה באורח החיים הנורמטיבי של כל מטופל על פי אורחות חייו והרגליו. במחלת האפילפסיה, יש שוני בין המקרים השונים, לדוגמה, חלק מתרופות האפילפסיה מסוכנות לנשים בהריון ויש להן השפעה שליליות על התפתחות העובר ולכן לא ינתנו לנשים בגיל הפוריות.
כך גם בעניין הגיל, יש תרופות שמתאימות רק לגיל צעיר, מפני שהן עלולות לגרום לתופעות לוואי שלא מתאימות למבוגרים. בנוסף, קיימת התחשבות במחלות רקע. למשל, אם יש לאדם הפרעת חרדה, ישנן תרופות אנטי אפילפטיות שמגבירות חרדה ויש כאלה שמאזנות, כנ"ל עם מיגרנה ומחלות אחרות. ולכן, החלטה על טיפול תרופתי מורכבת ומכילה בתוכה שיקולים רבים.

טווח טיפולי בטוח

התרופות ניטלות בדרך כלל בתדירות של פעם או פעמיים ביום, ובמצבים נדירים של אפילפסיה – שלוש פעמים ביום. גם תדירות נטילת התרופה היא עניין חשוב וחיוני להצלחת הטיפול, מאחר והתרופה צריכה להיות בטווח טיפולי בטוח בגוף החולה, אותו מחשבים מראש. אם רמת התרופה בדם תהיה גבוהה מדי והשפעתה ארוכה, עלולות להופיע תופעות לוואי ואם רמת התרופה בדם נמוכה מדי והשפעתה קצרה, יעילות התרופה עלולה להיפגע. כלומר רמת התרופה צריכה להישאר כל הזמן בטווח הטיפולי הבטוח.

עקביות ורצף בנטילת התרופות

לאחר שהמטופל אובחן והתאימו לו תרופה מוצלחת, יש להקפיד על טיפול עקבי ורצוף. מדובר בטיפול סימפטומטי. טיפול זה מונע סימפטומים של ההתקפים, וכשלוקחים את התרופה בצורה מדויקת היא תמנע את ההתקפים. חשוב להדגיש כי הטיפול בכל מקרה לא יגרום "להחלמה" של האפילפסיה אלא ימנע את התופעות הקשות שמגיעות בעקבות המחלה – ההתקפים. אם שוכחים מהטיפול – בכוונה או שלא בכוונה – אין אפקט טיפולי מגן ולכן ההתקפים עלולים לחזור ולפגוע במטופל, בשונה למשל מתרופות שנוטלים בעקבות חיידק או כל מחלה ויראלית אחרת, עד שהיא עוברת.

אם שכחתי ליטול את התרופה היום

חולים רבים תוהים מה יכול לקרות אם ישכחו פעם אחת ליטול תרופה, התשובה היא שכל מקרה לגופו. וכמובן שהכל תלוי גם בחומרת המחלה. אם מדובר באפילפסיה קשה ופעילה שלא מאוזנת – המצב איננו אופטימלי, בעוד שאדם שיש לו אפילפסיה קלה יחסית ונשלטת בקלות, עם תדירות התקפים לא גבוהה, במידה וישכח את נטילת התרופה פעם אחת – מבחינה הסתברותית לא יווצר נזק.
התשובה תלויה גם בתכונות התרופה עצמה, אם יש לה זמן מחצית חיים ארוך והרמה שלה בדם נשארת לטווח זמן ארוך יותר אז התרופה תמשיך ותגן על המטופל, גם אם שכח נטילה אחת, ואם לתרופה יש זמן מחצית חיים קצר (רמתה יורדת מהר בדם) היא מחייבת מתן רצוף יותר. ישנם צעירים שמעט מזלזלים בלקיחת תרופות, לכן הרופא ימליץ להם לקחת בתדירות של פעמיים ביום כדי ששכחה של פעם אחת תהיה סלחנית יותר. או דוגמא הפוכה, אדם שיוצא מוקדם לעבודה ותמיד שוכח את הכדור של הבוקר הרופא יתאים לו תרופה בתדירות חד יומית בערב על מנת לבטח את הנטילה הרציפה והעקבית.

הטיפולים הקיימים בימינו למחלת האפילפסיה יכולים לסייע לרוב המטופלים ולמנוע את ההתקפים ולגבש שגרת יום ואורח חיים יחסית נורמטיבי. חשיבות נטילת התרופות באופן נכון, עקבי ורציף על פי הוראות הרופא הינה קריטית לאורח חיים בריא.

המידע מוגש כשירות לציבור בחסות חברת ניאופרם (ישראל) 1996בע"מ. למידע נוסף על מחלת האפילפסיה ושאלות לגבי אפשרויות הטיפול, פנו לרופא.ה המטפל.ת 2023-MAR – 1291

כתבות אחרונות

ביוזמה משותפת של ארגון “לתת תקווה“, ד“ר איריס נוימן מבית חולים סורוקה וגלית גרינברג מהמרכז לחינוך לאפילפסיה…

הסיפור האישי של שירה גלנץ, אימו של גיא בן השנתיים. הסיפור חושף את הגילוי, ההתמודדות והחוויות שבדרך…

מחלת האפילפסיה הנקראת כפיון המוכרת כ"מחלת הנפילה" הינה הפרעה נירולוגית שכיחה המופיעה ב 1% מהאוכלוסייה…

בישראל חיים כיום כ-82,000 חולי אפילפסיה וכ-20,000 מתוכם הינם ילדים מתחת לגיל 18. אז מהי מחלת האפילפסיה?

קידום הבריאות בתחום האפילפסיה, גנטיקה , הפרעות במצבי הרוח ואילו פעילויות גורמות להתקפים

אנשים נוטים לחשוב על אפילפסיה, או התקפים, כעל תופעה שמתחילה בדרך כלל בילדות, אך האפילפסיה…