לקראת היום הסגול, יום המודעות למחלת האפילפסיה:

מדריך עשה ואל תעשה להתנהגות עם ילדים חולי אפילפסיה

ד"ר שמרית אוליאל, מנהלת שרות אפילפסיה לילדים בבית החולים דנה
אפילפסיה היא מחלה נוירולוגית הנגרמת מפעילות חשמלית בלתי מבוקרת של תאי המח. מחלה זו מופיעה בכל גיל, החל מינקות כאשר הגורמים לה הנם רבים ומגוונים, חלקם מולדים וחלקם נרכשים. לקראת יום המודעות לאפילפסיה, ראיינו את ד"ר שמרית אוליאל, מנהלת שרות אפילפסיה לילדים בבית החולים דנה.
אבחון ראשוני של פרכוס בילדים כמו במבוגרים יכול להיות מאתגר, אומרת ד"ר אוליאל, שכן ישנם סוגים שונים של התקפים שלא תמיד כרוכים באובדן הכרה, נפילה או תנועות גפיים באופן בו רוב האנשים מכירים. היא מסבירה שהפרכוסים אינם מאופיינים רק בטלטול גפיים, גלגול עיניים, קצף בפה ונפילה, אלא יכולים להתבטא בדרכים רבות אחרות. לכן, פנייה להערכה רפואית מקצועית היא חיונית כאשר ישנם אירועים שטיבם אינו ברור.

איך מטפלים באפילפסיה?

לדברי ד"ר אוליאל, קיים מגוון רחב של טיפולים באפילפסיה, המותאמים לסוג האפילפסיה הספציפי של הפרט, גילו, אופי המחלה והגורם למחלה. הקו הראשון לטיפול הנו כמובן טיפול תרופתי אנטי פרכוסי. כיום ישנן מעל 30 תרופות נוגדות פרכוסים זמינות ותרופות חדשות המפותחות מדי שנה. תרופות אלו פועלות ישירות על דיכוי הפעילות החשמלית המביאה לתסמיני המחלה. חשוב לציין כי למרות העובדה שהטיפול התרופתי הנו סימפטומטי בלבד ואינו מרפא, ישנם מקרים בהם לאחר פרק זמן ארוך של שליטה בפרכוסים, ניתן להפסיק את הטיפול התרופתי ללא הישנות של האירועים.

מה לעשות בזמן פרכוס?

במהלך התקף, חשוב להבין מה, כמו גם מה לא, לעשות. חשוב באופן ראשוני למנוע שאיפת הפרשות וחבלה משנית ולכן יש להשכיב את האדם המפרכס על צידו, לפנות הפרשות בעדינות, במידה ויש, אך ללא פתיחת הפה בכוח אלא רק באופן חיצוני. חשוב לרפד את סביבת הראש בכדי שלא יהיו חבטות כנגד משטח קשה העלולות לגרום לנזק משני, ולהרחיק חפצים חדים מסביבתו של האדם המפרכס. בשלב הבא יש לקרוא לעזרה ולתזמן את משך זמן האירוע עד סופו. חשוב להדגיש כי אין צורך בפתיחת הפה או במשיכת הלשון. במידה והאדם מושכב על צידו אין שמיטה של בסיס הלשון או חנק, אין מקום לביצוע פעולות החייאה, החזקת גפיים (שאף יכולה להזיק שכן התנועות אינן נשלטות ואחיזה בכוח לא תפסיק אותן), כמו גם לשפוך מים או להרטיב את פניו של המטפל. למרות שרוב ההתקפים (90-95%) חולפים מעצמם תוך דקה או שתיים, חשוב לדעת שלאחר סיום הפרכוס ישנה תקופה של "מנוחה" של המוח, הנקראות השלב הפוסט-איקטלי. במהלך תקופה זו, האדם שפרכס נראה כישן אך קשה מאוד "להעירו" ולהביא באופן אקטיבי לתגובה ועירנות. "אנשים רבים טועים בשלב הפוסט-איקטלי כחלק מההתקף,. ההתקף עצמו הוא בדרך כלל קצר, ונמשך רק דקה עד שתיים. עם זאת, התקופה הפוסט-איקטלית יכולה לנוע בין 10 דקות לשעה, שבהן האדם עשוי להיראות בשינה עמוקה או במצב של אובדן הכרה, עם קושי בהתעוררות.

איך מזהים פרכוס?

זיהוי פרכוס יכול להיות מסובך מכיוון שיש מגוון רחב של פרכוסים. הסוג הבולט או המוכר  ביותר הוא הפרכוס הכללי הכולל נפילה פתאומית, אובדן הכרה, קצף בפה וגלגול עיניים. אבל ישנם גם סוגים אחרים שבהם הפעילות החשמלית החריגה היא רק באזור מסוים במוח, וכתוצאה מכך יהיו ביטויים קליניים שונים. לדוגמה, הפסקה קצרה בפעילות, תנועות ידיים או רגליים לא מבוקרות עם הכרה שמורה, או שינוי במצב הכרה אך לא אובדן מלא ("ניתוק") עם או ללא ביטויים מוטוריים. כדי לבצע אבחנה, הרופאים לוקחים בחשבון את ההיסטוריה הרפואית, ההיסטוריה המשפחתית והבדיקה הנוירולוגית, כאשר כלי העזר האבחנתי העיקרי הנו בדיקת ב-EEG אשר משקפת את הפעילות החשמלית המוחית כפי שניתן להקליטה על ידי הצמדת אלקטרודות לקרקפת. ד"ר אוליאל מדגישה כי משפחות המטופלים יכולות להיות לעזר רב על ידי תיעוד אירועי הפרכוס ובכך להביא לאיבחון וטיפול יעיל ומהיר. עוד ציינה כי דחיית אבחון האפילפסיה עלולה לגרום לעלייה בתדירות האירועים, ובחלק מהמקרים האבחנה נעשית רק לאחר שמתרחש פרכוס כללי.

ישנה חשיבות של השיח הגלוי בדבר המחלה. הסתרה מעבירה  מסר של מצב שיש להתבייש בו, מה שמוביל לרגשות שליליים וחרדה. לכן, יש צורך לדבר על כך בגלוי כפי שכל מחלה כרונית אחרת מוצגת, כאשר במקרה של אפילפסיה יש לכך חשיבות יתרה. יש לוודא שהסביבה בה נמצא המטופל מותאמת, מיודעת לגבי אופי הפרכוסים, וכיצד ומתי יש להגיש את העזרה המתאימה. גישה זו יכולה לסייע בהפחתת הסטיגמה הקשורה לאפילפסיה ולהעצים את אלה שחיים עם המחלה בכדי שיוכלו לנהל אורח חיים מלא מחד ומוגן מאידך.

המידע מוגש כשירות לציבור בחסות חברת ניאופרם (ישראל) 1996בע"מ. למידע נוסף על מחלת האפילפסיה ושאלות לגבי אפשרויות הטיפול, פנו לרופא.ה המטפל.ת 2023-MAR – 1299

כתבות אחרונות

ביוזמה משותפת של ארגון “לתת תקווה“, ד“ר איריס נוימן מבית חולים סורוקה וגלית גרינברג מהמרכז לחינוך לאפילפסיה…

הסיפור האישי של שירה גלנץ, אימו של גיא בן השנתיים. הסיפור חושף את הגילוי, ההתמודדות והחוויות שבדרך…

מחלת האפילפסיה הנקראת כפיון המוכרת כ"מחלת הנפילה" הינה הפרעה נירולוגית שכיחה המופיעה ב 1% מהאוכלוסייה…

בישראל חיים כיום כ-82,000 חולי אפילפסיה וכ-20,000 מתוכם הינם ילדים מתחת לגיל 18. אז מהי מחלת האפילפסיה?

קידום הבריאות בתחום האפילפסיה, גנטיקה , הפרעות במצבי הרוח ואילו פעילויות גורמות להתקפים

אנשים נוטים לחשוב על אפילפסיה, או התקפים, כעל תופעה שמתחילה בדרך כלל בילדות, אך האפילפסיה…